Zijn vitaminen echt belangrijk?

    Vitaminen in groenten en fruitJa, vitaminen zijn erg belangrijk en essentieel voor het lichaam. Vitaminen zijn een vorm van voedingsstoffen die strikt moeten worden geconsumeerd voor een goede lichaamsfunctie en voor het opbouwen van een sterke immuniteit. Vitaminepillen zijn een ideale en gemakkelijke bron van essentiële vitamines. Het is echter veel gezonder om voedselproducten te eten die rijk zijn aan vitamines. Het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamines helpt je lichaam om overvloedige voedingsstoffen te verkrijgen volgens de behoefte van het lichaam. Op deze manier kunt u alle vereiste vitamines verkrijgen door verschillende soorten voedsel te eten.

    13 Soorten vitaminen

     De vitaminen A, D, E en K zijn in vet oplosbaar. Dat betekent dat je lichaam deze vitaminen kunnen opslaan.

    De vitaminen B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12 en vitamine C zijn in water oplosbaar. Dat betekent dat je lichaam deze vitaminen niet goed kan vasthouden. Je vult ze dus best dagelijks aan.

    Lijst primaire vitaminen

    Hier is een lijst van de primaire vitaminen, die essentieel zijn voor het lichaam, samen met de voedselproducten waar ze te vinden zijn.

    Vitaminen B6 en B12

    Deze vitamines helpen bij een goede bloedsomloop en functioneren van de zenuwen en zijn te vinden in bananen, volle granen, bonen, noten, eieren, varkensvlees, vis, kip, tarwekiemen en andere pluimveeproducten.

    Vitamine C

    Deze vitamine is een antioxidant en bestrijdt vrije radicalen die het DNA beschadigen. Het helpt ook bij het versterken van de immuniteit van het lichaam. De beste bron van vitamine C zijn citrusvruchten en citroensap, rode en groene peper, spruitjes, spinazie, broccoli, boerenkool, aardbeien en groene struiken.

    Calcium

    Calcium is zeer essentieel voor het behoud van de botgezondheid, botdichtheid en voorkomt osteoporose. Alle zuivelproducten zijn erg rijk aan calcium. Calcium is ook aanwezig in peulvruchten en donkergroene bladgroenten.

    Vitamine D

    Vitamine D helpt bij de opname van calcium. Gebrek aan vitamine D kan ook leiden tot osteoporose, diabetes type 1, multiple sclerose en verschillende kankers. Vitamine D is aanwezig in vette vissen zoals tonijn en zalm. Belangrijke bronnen van vitamine D zijn verrijkte voedingsproducten zoals granen en melk.

    Vitamine E

    Vitamine E werkt als een antioxidant en helpt bij de gezondheid van het oog. Genoeg inname van vitamine E kan het risico op de ziekte van Alzheimer verminderen. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine E zijn avocado's, plantaardige oliën zoals saffloer, zonnebloem, katoenzaad, canola en olijfolie. Het wordt ook gevonden in tarwekiemen, amandelen, zonnebloempitten en andere noten.

    Vitamine B11 (foliumzuur)

    Onvoldoende inname van deze vitamine kan tijdens de zwangerschap tot verschillende geboorteafwijkingen leiden, zoals spina bifida. Een tekort aan foliumzuur kan ook leiden tot hartziekten, beroertes en kankers. De beste voedselbronnen van foliumzuur zijn bladgroenten, aardbeien, tarwekiemen, broccoli, asperges, bonen, volle granen en met foliumzuur verrijkte granen of brood.

    IJzer

    Ijzer voorkomt ijzergebreksanemie en ondersteunt het immuunsysteem. De beste bronnen van ijzer zijn rood vlees, mosselen, eidooiers, vis en kip. IJzer wordt ook aangetroffen in verrijkte granen, peulvruchten en granen.

    Vitaminen zijn zeer essentieel voor het lichaam omdat ze het lichaam tegen verschillende ziekten beschermen, die op hun beurt helpen bij een gezond functioneren van de organen. Het is beter om direct vitamines te eten, in plaats van vitaminepillen te nemen.

    Video: vitaminen zijn belangrijk

    Bron: Laekeman G., (2004). Geneesmiddelen, wat de bijsluiter niet vertelt. Leuven: Acco.