Tip ! Snel Bruinen !

    SunGlow Bruinpillen

    Tip ! Vet Verbranden !

    Active T5 Vetverbrander

    7 Vragen en antwoorden over melatonine 

    MelatonineAls de productie van melatonine in uw lichaam te laat in actie schiet dan is het heel goed mogelijk dat je slaapbroblemen hebt. Dan kan je om de slaap te bevorderen melatoninepillen innemen. Maar wat als je dan nog steeds niet goed slaapt? Dan neem je misschien de pillen op het verkeerde tijdstip of slik je een verkeerde dosis. 

    1. Wat is melatonine?

    Onder invloed van licht of donker wordt er in uw lichaam melatonine aangemaakt. Wanneer het donker wordt zal er melatonine vrijkomen. Als het licht wordt dan stopt de productie van melatonine weer.

    2. Hoe werkt melatonine in het lichaam?

    In de pijnappelklier wordt er melatonine geproduceerd. Die productie houdt meestal een ritme aan van iets meer dan 24 uur. Het licht 's morgens brengt het melatonineritme tot een 24-uursritme. In de vroege avond komt de productie van melatonine op gang. Het maximum wordt 's nachts bereikt. Tegen de ochtend daalt de concentratie van melatonine in het bloed. Tijdens de dag is de concentratie heel laag. Melatonine geeft het lichaam een signaal dat het tijd is om naar bed te gaan om te slapen. Het heeft een effect op de hersenen en op het lichaam.

    3. Hoe kan je de aanmaak van melatonine stimuleren om beter te slapen?

    De aanmaak van melatonine is iets dat vanzelf gaat. Elke 24 uur opnieuw. De productie ervan kan geremd worden als je 's avonds naar licht kijkt. Vooral blauw licht dat voorkomt tijdens het gebruik van smartphones en laptops. Dat kan er dus voor zorgen dat je de slaap niet te pakken krijgt. De aanmaak van melatonine kan gestimuleerd worden door 's avonds blauw licht te vermijden. Dus door de smartphone en de tablet tijdens de avond niet te gebruiken. 

    4. Heeft voeding een effect op de aanmaak van melatonine?

    Er zijn inderdaad voedingsproducten waar melatonine inzit zoals zure kersen, goji-bessen, tomaten, ananas, banaan, mosterdzaad, amandelen en walnoten. Maar of je daardoor ook beter zal slapen? Dat is helemaal niet zeker. Onderzoeken daarover spreken elkaar tegen.

    Maar toch zijn er mensen die beweren effectief beter te slapen als ze 's avonds voor het slapen gaan een glas geconcentreerd kersensap drinken. Vooral de Montmorency-kersen zitten boordevol melatonine. Volgens een Britse studie vielen proefpersonen er sneller van in slaap. Ze sliepen ook langer door. Maar je moet dan wel geconcentreerd kersensap drinken.

    5. Welke mensen kunnen baat hebben om extra melatonine in te nemen?

    Mensen die inslaapproblemen hebben die veroorzaakt worden door een te late productie van melatonine kunnen baat hebben met extra melatonine. Hoe laat uw natuurlijke aanmaak van melatonine in gang treed kan je laten uitzoeken door een melatoninebepaling in speeksel.

    6. Is melatonine schadelijk voor de gezondheid?

    Bij een lage dosering is melatonine niet schadelijk voor de gezondheid. Een te hoge dosering kan het slaapprobleem erger maken. Sommige mensen kunnen melatonine niet goed afbreken. Dit komt voor bij 10 tot 15% van de mensen. Door te veel melatonine in te nemen wordt het inlaapprobleem juist groter.

    7. Zijn er bijwerkingen van melatonine?

    Bij het innemen van een hoge dosering melatonine kan men last hebben van hoofdpijn, slaperigheid en nachtmerries. Je kan er ook slechter door slapen. De meeste mensen die een normale dosering innemen hebben over het algemeen geen last van bijwerkingen.

    Video: 6 tips om beter te slapen

     

    Bron: Neuroloog Myrthe Boss van ziekenhuis Gelderse Vallei: https://www.gezondheidsnet.nl/slapen/11-veelgestelde-vragen-over-melatonine - https://slaapcursus.nl/melatonine-in-voeding -  https://www.margriet.nl/fitengezond/gezondheid/slaapproblemen-deze-voeding-zit-bomvol-melatonine